6. nädal Autoriõigused

Moraalsed õigused jäävad kaitstuks- see on minu meelest üks autoriõiguste põhitalasid ja seda ei tohi kunagi muuta. Ma olen hakanud isegi youtube’is märkama, et muusika kollektsioonides inimesed kommenteerivad video üleslaadijale, et vähim mis ta teha saab on kirja panna lugude autorid.
Tasuta privaatne jagamine mitteärilistel eesmärkidel- teatud mõttes ma olen nõus, et kui keegi ostab näiteks cd muusikaga, siis ta võib seda sõpradele laenata. Samas lubada interneti vahendusel peer-to-peer programmidega on natuke liig, sest üldiselt see tähendab võõrastega jagamist ja minu arust see pole enam sama mis sõpradele cd plaat anda.
20 aastane ärinduslik monopol- sellega olen nõus, et praegune autoriõiguste kaitse on liiga pikk. Sellega originaalautor võib ammu surnud olla, aga kaudsed isikud või firmad teenivad sellega raha edasi.
Registreerimine iga 5 aasta tagant- see on väga loogiline. Eriti avalikus ruumis ei tohiks kellegil automaatselt olla õigus kogu eluks. On väga palju juhtumeid olnud, kus kas muusikat või näiteks armastatud arvutimänge pole võimalik legaalselt saada, kuna autoriõigused on mitmekümneks aastaks kellelegi/mingile firmale antud ja keegi ei tea enam, kus nad asuvad. See ilmselt aitaks ka võidelda autoriõiguste piraatidega, kes ostavad kokku õiguseid ja siis kaebavad kohtusse pahaaimamatuid isikuid, kes natukenegi sarnast asja proovivad teha.
Tasuta sämplimine- see on eriti oluline tänapäevases internet/youtube’I maailmas. Eriti muusikas on see vana tava, et millegi vana kasutamisega tehakse midagi uut. See on mingis mõttes isegi austuse avaldamine originaali autorile, sest enamasti sämplitakse seda, mis artistile meeldib. Pluss see lubab noortel artistidel end avastada.
DRM bännimist pooldan ma täielikult. See süsteem lihtsalt ei tööta ja isegi segab tavakasutajaid. Mul on endalgi olnud juhuseid, kus ma pean legaalse programmi piraaditud koopiaga asendama, kuna DRM teeb programmi katki või muul moel segab selle normaalset talitlust.

Comments

Popular posts from this blog

5. nädal "Jaga oma Teadmisi!"

Teine nädal

13. nädal Refreshable Braille display